S realizací výuky v reálném čase souvisí několik aspektů, které je zapotřebí předem promyslet a zajistit.
Volba nástroje
Plánování komunikace
Realizace výuky
Zpestření výuky
S realizací přednášek v reálném čase souvisí několik aspektů, které je zapotřebí předem promyslet a zajistit.
Volba nástroje
Nástrojů pro on-line komunikaci v reálném čase existuje obecně celá řada. Na Univerzitě Pardubice je nejvíce používána platforma MS Teams, která je součásti Office 365.
Pokud padne rozhodnutí na tuto platformu, je vhodné si na své PC nainstalovat aplikaci MS Teams. Pokud z nějakého důvodu nelze nebo není záhodno aplikaci instalovat, lze využít i její webovou formu v prohlížeči.
Plánování komunikace
Komunikace se studenty v reálném čase je zapotřebí plánovat. Lze přitom samozřejmě vycházet z existujícího rozvrhu a v daném čase vytvořit ad-hoc schůzku, v případě jednotlivců navázat hovor 1:1.
Z dlouhodobějšího hlediska je však daleko vhodnější využít možností, které nabízí elektronický kalendář a schůzky plánovat.
Nejjednodušší je pak vytvoření skupiny studentů (tzv. týmu) a pro tuto skupinu buď v daném čase realizovat instantní hovory, nebo využít pokročilejšího plánování týmových schůzek.
Průběh schůzky
Ve chvíli, kdy je schůzka naplánovaná, je se on-line spojit a s využitím základních ovládacích prvků komunikovat.
Na rámec běžné hlasové komunikace je možné promítat obraz (např. obrazovku prezentujícího).
Rovněž je možné pořizovat záznam přednášky, který umožní studentům více se soustředit na samotný obsah přednášky, bez nutnosti rychlého zapisování řečeného.
Sledování docházky studentů usnadňuje funkce pro stahování prezenčních listin.
V neposlední řadě lze rovněž podle potřeby nastavovat a omezovat práva účastníků v průběhu schůzky tak, aby průběh schůzky byl co nejhladší.
Zpestření schůzky
Po určitém čase hrozí riziko, že schůzky začnou být příliš monotónní, účast studentů se snadno stane pasivní a veskrze formální. Tomu lze zabránit zařazením některých prvků, které studenty aktivizují.
Při výuce lze vytvořit sdílenou interaktivní tabuli, na kterou všichni společně zapisují požadované informace, případě, že integrované řešení nestačí, lze využít i alternativní nástroje, které mají vestavěny i různé gamifikační prvky.
Studenty lze např. rozdělit do menších skupin a nechat je po nějakou část schůzky samostatně kooperovat.
Při opakování učiva nelze příliš spoléhat na slovní reakce studentů, nehledě na to, že tímto způsobem je typicky aktivizováno několik málo studentů. Opakování napříč celou skupinou lze realizovat např. formou hravých kvízů v aplikaci typu Kahoot, které navíc ve studentech probudí zdravou soutěživost.
I činnosti, jako je jmenovité vyvolávání studentů nebo náhodné přidělování otázek lze pojmout hravou formou (např. v podobě kola štěstí), která značně zvýší pozornost studentů.
Plošnou zpětnou vazbu od studentů lze získat i pokládáním jednoduchých anketních otázek.
Infografika
Doprovodná videa
Následující videoprezentace obsahuje základní tipy pro akademické pracovníky k realizaci nouzové distanční výuky na vysoké škole v době epidemie na podzim 2020. Jedná o materiál vytvořený Oddělením koncepce celoživotního a distančního vzdělávání Západočeské univerzity.