Registrace
Aktuálně nemá UPa zakoupenou školní licenci. Pro vyzkoušení a základní použití je ale možné se zaregistrovat jako jednotlivec, byť některé funkce budou omezeny. Pro přihlášení je možné využít také již existující soukromý účet u Google či MS.
Nový účet je možné zřídit pomocí tlačítka Sign up na úvodní stránce https://www.kahoot.com.
Následně je třeba vybrat typ účtu – pro vyzkoušení je dostatečný účet typu Personal.
Dále se uvádí předpokládaný typ účastníků.
V dalším kroku je vyžadován datum narození.
Následuje zadání uživatelského jména pro přihlášení (může být již obsazeno, v takovém případě bude nutné zvolit jiné).
Nakonec je zapotřebí vyplnit e-mailovou adresu a heslo k nově zřizovanému účtu. Nezadávejte stejné heslo, jaké slouží pro danou e-mailovou adresu.
Po zaregistrování pak stačí vybrat správný plán – pro potřeby vyzkoušení stačí verze Free.
Tím je proces vytváření účtu ukončen.
Příprava hry
Po vytvoření účtu je možné vytvářet nové hry. K tomu slouží např. tlačítko Create.
Lze vyjít z již předpřipravených šablon, ale pro začátek je možná vhodnější vytvářet hru zcela od začátku.
Nejprve se zadává otázka, která by měla být pokud možno stručná (během samotné hry není příliš času na čtení dlouhých zadání).
Pro zpestření je rovněž možné přidat pozadí – buď z vlastních zdrojů, nebo lze s úspěchem využít i vestavěnou knihovnu obrázku (Image library).
Knihovna obrázků je členěná do kategorií, výběr se provádí klikáním.
Poté je zapotřebí zadat 2-4 varianty odpovědí.
U správné odpovědi je zapotřebí zaškrtnout kruhové políčko.
Po vytvoření otázky je možné přidat další pomocí tlačítka Add question v levém sloupci.
Výběr typů otázek je ve verzi zdarma omezený. Možnosti označené ikonou se symbolem korunky vyžadují vyšší typy licence.
Zajímavou alternativou při vytváření otázek může být i banka otázek vytvářená na základě testů dalších uživatelů.
Pro vyhledání dostupných otázek je zapotřebí vyhledat vhodnou otázku např. pomocí klíčového slova, s úspěchem lze někdy použít i češtinu.
Po výběru se otázka přidá do hry. Na závěr je ještě vhodné hru pojmenovat, případně jí nastavit další parametry (nejsou zde dále rozebírány).
Nakonec je celou hru zapotřebí uložit. Proběhne základní kontrola (typický problémem jsou nevyznačené správné odpovědi) a pokud je vše v pořádku, ukončí se editace.
Průběh hry
Samotná hra se skládá z několika po sobě jdoucích kroků
Spuštění připravené hry
Sdělení PINu účastníkům
Připojení účastníků
Hra
Závěrečné vyhodnocení
Spuštění připravené hry
Připravenou hru lze nalézt např. v pravém horním rohu, případně je zapotřebí kliknout na odkaz See all.
Po otevření hry se je zapotřebí hru spustit pomocí tlačítka Play.
Existují různé způsoby, jak hru hrát, pro vyzkoušení stačí varianta Host.
Dále je možné vybrat, zda budou hru hrát jednotlivci nebo týmy.
Poté se hra začne nahrávat – to může zabrat chvíli času.
Po skončení nahrávání se zobrazí obrazovka s přístupovým PINem a seznamem připojených hráčů.
Uvedený PIN je zapotřebí hráčům nějakým způsobem předat. Pro samotné připojení stačí pouze PIN, ale je vhodné již v tuto chvíli připojeným hráčům nasdílet celou obrazovku/okno, v případě prezenční výuky jí lze například promítnout pomocí dataprojektoru apod.
Výhodou je, že na této obrazovce jsou totiž uvedeny i základní instrukce pro připojení, které pak není zapotřebí účastníkům sdělovat. A v průběhu následné hry mohou účastníci otázky a odpovědi vidět, čímž mají větší šanci správně odpovídat.
Připojení účastníků
Účastníci se mohou připojovat pomocí téměř libovolného zařízení. Dobrá zkušenost je např. s mobilními telefony, kdy na obrazovce počítače účastníci vidí otázky a odpovědi, přes mobilní zařízení pak odpovídají.
Pro připojení stačí spustit prohlížeč a přejít na adresu https://www.kahoot.it. Zde zadají zobrazený PIN a zvolí si přezdívku.
Vyučující vidí průběžně doplňovaný seznam přezdívek připojených účastníků. Poté, co počet připojených účastníků např. dosáhne očekávaného počtu, může vyučující hru zahájit.
Hra
Na sdílené obrazovce se postupně zobrazují jednotlivé otázky s navrženými odpověďmi tak, jak je autor hry připravil. Na každou otázku existuje určitý časový limit – výchozích 20 vteřin je dostačující pro naprostou většinu případů.
Na zařízení připojených hráčů se zobrazí zjednodušená obrazovka, pomocí které mohou odpovídat. Tato obrazovka je velmi uzpůsobená malým mobilním zařízením.
Poté, co uplyne časový limit, nebo odpoví všichni připojení hráči, zobrazí se rekapitulace odpovědí, i s vyznačením správné odpovědi. Je to vhodná příležitost, jak hráčům otázku zrekapitulovat, vysvětlit, proč nesprávné odpovědi neplatí, apod.
Kliknutím na tlačítko Next se hra posune k průběžnému hodnocení.
Dalším kliknutím na Next se spustí další otázka a vše se opakuje.
Po poslední otázce se zobrazí výsledné skóre a hra se tím končí.