• Tým je skupina osob, které mají nějaký společný zájem. Tímto zájmem může být např. společná příslušnost v rámci organizační struktury, podíl na řešení projektu nebo výuka. Pokud je tento společný zájem dlouhodobější, je užitečné tuto skupinu osob propojit komplexnějším způsobem, umožnit jim sdílet zdroje (soubory, kalendáře, komunikační kanály, aj.). Takovým způsobem může být vytvoření týmu v aplikaci MS Teams.

  • Vytvoření týmu

    Tým je možné vytvářet v manuálně v aplikaci MS Teams pomocí odkazu Připojit se k týmu nebo vytvořit nový.

    Týmy je možné vytvářet a udržovat s využitím aplikace IS STAG. Tomuto způsobu se věnuje návod Vytváření týmů prostřednictvím IS STAG. I u týmů vzniklých ze STAG je možné provádět některé změny popsané v tomto návodu.

    V závislosti na nastavení aplikace může být umístěn v pravém horním rohu.

  • Pokud je aplikace nastavena, aby ukazovala týmy nikoli formou dlaždic, ale ve formě seznamu, je tento odkaz umístěn v levém dolním rohu.

  • Založení nového týmu se provede kliknutím na tlačítko Vytvořit tým.

  • Následuje výběr typu týmu, který má být založen. Výběr se provádí kliknutím na odpovídající dlaždici. Pokud má tým sloužit pro výuku, je vhodné vybrat typ Třída. V případě jiných týmů je často dostačující typ Jiný.

  • Jednotlivé typy se liší v možnostech, které nabízí. Týmy typu Třída mají např. k dispozici nástroje pro zadávání úkolů a sledování aktivity studentů, sdílený poznámkový blok, apod. Mají rovněž jinak nastavený mechanismu upozorňování na nové schůzky, omezené možnosti „opuštění“ týmu, apod.

  • Povinné je uvedení jména, popis je volitelný.

    Někdy je vhodné uvést při vytváření jméno v podobě např. nějaké zkratky, bez využití diakritiky, mezer, speciálních znaků apod., a až po vytvoření týmu jej přejmenovat do hezčí podoby. Důvodem je, že spolu s týmem vzniká např. úložiště na Sharepoint online a název se použije i při tvorbě adresy tohoto úložiště (URL). Možnosti pro název úložiště jsou ale omezené a nevyhovující znaky jsou vypuštěny, čímž vzniká nečitelný odkaz.

    V dalším kroku je zapotřebí uvést jmenovitě členy. V případě některých typů týmů (např. typu Třída) je zapotřebí rozlišit i jejich role (student vs. učitel), apod.

    Při ručním vytváření týmu lze přidání osob při vytváření přeskočit, tým nejprve připravit a osoby přiřadit až později.

  • Ten, kdo tým vytváří, se automaticky stává jeho členem a zároveň vlastníkem. To znamená, že má nad týmem plnou kontrolu.

  • Změna členů týmu

    Pokud je zapotřebí dodatečně do týmu přidat další osoby, lze to provést několika způsoby. Je možné vstoupit do Správy týmu prostřednictvím kontextového menu, které se zobrazí po kliknutí na tři tečky vedle názvu týmu. (V tomto menu lze rovněž vybrat možnosti Přidat člena.)

  • Tlačítko pro přidání členů je ve správě umístěno na záložce Členové. Na této záložce jsou rovněž viditelní všichni aktuální členové týmu.

  • Přidání člena týmu se provádí zadání jeho jména do zobrazeného vyhledávacího pole a výběrem z našeptávače. Členů lze takto vybrat i více najednou.

  • Po vyhledání je zapotřebí výběr potvrdit pomocí tlačítka Přidat.

  • Tímto okamžik se vybraná osoba stává členem týmu, je jí zasláno upozornění, apod. V tuto chvíli je již možné dialog pro přidávání členů uzavřít.

  • Nově přidaná osoba má přidělenou určitou roli (např. člen). Pokud toto nevyhovuje, je možné provést v seznamu členů změnu role kliknutím na rozbalovací seznam a výběrem jiné hodnoty.

  • Zobrazení změn ve složení týmu

    Někdy může vyvstat potřeba vizualizovat, k jakým změnám ve složení týmu kdy došlo; zejména v situacích, kdy má tým více vlastníků, kdy je členství spravováno externím systémem (např. STAG) apod.

    Změny členství v týmu (přesněji řečeno určitého kanálu, což s výjimkou kanálu Obecné nemusí být totéž). Lze zobrazit pomocí ikony s malým písmenem i v pravém horním rohu kanálu.

  • Kliknutím na tuto ikonu se zobrazí u pravého kraje panel s příslušnými informacemi.

  • Poslední v panelu je odkaz Aktualizace.

  • Kliknutím na tento odkaz se zobrazí celá historie členství.

  • Změna názvu a obrázku týmu

    Častou potřebou je změna názvu a obrázku týmu z důvodu např. lepší vyhledatelnosti týmu apod.

    Název týmu lze změnit výběrem volby Upravit tým z menu, které se zobrazí po kliknutí na tři tečky vedle názvu týmu.

  • Zobrazí se obdobný dialog, jako při vytváření týmu.

  • Ne každý název může být možné zadat. Pokud by již tým se stejným názvem existoval, změna by nemusela být povolena.

    Změna ikony rovněž přispívá k lepšímu orientaci členů týmu.

    Změna se provádí ve Správě týmu, do níž lze vstoupit prostřednictvím kontextového menu, které se zobrazí po kliknutí na tři tečky vedle názvu týmu.

  • Zde na záložce Nastavení je nezbytné rozbalit sekci Motiv týmu. Změna ikony se provede pomocí odkazu Změnit motiv.

  • V případě některých typů týmů je změna omezena jen na určité motivy, je možné nahrát i vlastní obrázek.

  • Změna přístupnosti týmu

    Některé týmy (např. týmy typu třída) jsou standardně nepřístupné jiným osobám, než které byly do týmu přiřazeny vlastníkem. Jiné typy týmů však mohou být i veřejné – tzn., kdokoli se k nim může přidat, aniž by bylo nutné jeho členství nějak schvalovat.

    Přístupnost týmu můžete zkontrolovat v kanálu obecné v pravém horním rohu.

  • Pokud je zde uvedeno slovo Tým, jedná se o soukromý tým (obsah je přístupný pouze členům týmu). Pokud je zde uvedeno slovo Organizace, jedná se o tým veřejný (obsah je přístupný všem na univerzitě).

     

    Pokud je zapotřebí změnit přístupnost týmu, může to provést vlastník týmu v aplikaci Teams kliknutím na tři tečky vedle názvu týmu a zvolením možnosti Upravit tým.

  • V dialogovém okně pak vybere v kolonce Ochrana osobních údajů požadovanou úroveň přístupu.

  • Změna v týmu se může projevit až s určitým časovým odstupem.

  • Přidání kanálů

    Každý tým má k dispozici alespoň jeden tzv. kanál. Kanál si lze představit jako „zeď“ na sociální sítí, nicméně jeho funkce je daleko širší.

    Ve výchozím stavu má každý tým kanál nazvaný Obecné a v naprosté většině případů je dostačující. Mohou však nastat situace, kdy je zapotřebí vytvořit další kanály (např. za účelem zohlednění vnitřního členění týmu, oddělení určitého obsahu za účelem zpřehlednění, apod.).

    Přidat kanál je možné velice snadno kliknutím na tři tečky vedle názvu týmu a výběrem možnosti Přidat kanál.

  • Pro vytvoření kanálu je nezbytné uvést jeho název. Poté jej lze vytvořit tlačítkem Přidat.

  • Zároveň je při vytvoření týmu možné uvést jeho přístupnost. Pokud je uvedena Standardní, je kanál přístupný všem členům týmu. V případě, že bude změněna na Soukromé, budou k němu mít přístup jen vybraní členové týmu.

  • Možnost vytvářet soukromé kanály mají pouze kmenoví zaměstnanci.

    Tlačítko Přidat je v případě soukromých týmů změněno na Další, protože v dalším kroku je zapotřebí vybrat ty členy týmu, kterým se kanál bude zobrazovat. Pokus přidat do soukromého kanálu někoho, kdo není členem celého týmu, končí chybou.