• Pokud je v průběhu schůzky zapotřebí sdílet „dění“ na obrazovce (např. zobrazit z PC, textový soubor, apod.), je možné k tomu využít ikonu pro sdílení.

  • V závislosti na nastavení schůzky může být tato ikona zablokovaná. Rovněž v případě účasti prostřednictvím některých prohlížečů nemusí být aktivní, případně může být její funkcionalita různě omezená.

    Po kliknutí na tuto ikonu se zobrazí menu pro výběr, co má být sdíleno. Sdílené může být

    • jednosměrné, tzn. prezentující promítání a ostatní sledují, nebo
    • interaktivní, kdy všichni účastníci mají možnost se zobrazeným obsahem nějakým způsobem manipulovat.
  • Jednosměrné promítání

    Jednosměrné sdílení zahrnuje:

    • Sdílení plochy
    • Sdílení okna aplikace

    Při zahájen jednosměrného sdílení se kolem sdíleného obsahu zobrazuje červené ohraničení s případným menu po ovlivnění sdílení.

  • Zároveň se okno schůzky minimalizuje a na primárním monitoru se zobrazí pouze malé okénko s nejzákladnějšími ovládacími prvky. (Hlavní okno schůzky – např. pro potřebu práce se seznamem účastníků, chat, … – je možné rychle zobrazit dvojklikem na toto okénko.)

  • Promítání obrazovky

    Pro sdílení celé obrazovky je zapotřebí vybrat některé z nabízených možností v části Plocha. Pokud disponujete více monitory, pak vybíráte jen jeden z nich.

  • Při sdílení plochy vidí ostatní účastníci všechno, co se na obrazovce prezentujícího objeví.

    Jedná se o nejpohodlnější možnost, zejména pokud je v průběhu prezentace zapotřebí se přepínat mezi více aplikacemi.

    Zároveň se jedná o potenciálně nebezpečnou variantu. Pokud má prezentující např. otevřené okno s nějakými senzitivními informacemi, e-mailového klienta, pokud se mu na obrazovce zobrazují různé notifikace, má na ploše umístěné různé poznámkové „lístečky“ apod., zpřístupní je sdílením všem účastníkům. Nelze pak vyloučit, že si některý z účastníků nepořídí např. screenshot apod.

  • Promítání konkrétní aplikace

    Pro sdílení celé obrazovky je zapotřebí vybrat některé z nabízených možností v části Okno.

  • Při větším počtu otevřených oken se nemusí zobrazit okna všech aplikací přímo v zobrazeném menu, ale může být zapotřebí nejprve kliknout do oblasti vyznačené na předchozím obrázku. Tím se zobrazí všechna okna všech aplikací, ze kterých je následně možné vybírat.

  • V případě sdílení okna aplikace prezentující vybírá ze spuštěných oken aplikací pouze tu jednu, kterou chce promítat a ostatní účastníci uvidí jen a pouze toto okno. Můžete tak např. zpřístupnit jen jeden soubor ve Wordu, zatímco ostatní okna Wordu nebo jiných aplikací budou účastníkům skryty.

    V průběhu prezentace však může dojít k potřebě přepnout se do jiného ve snaze ukázat něco jiného a v takovém případě ostatní nic neuvidí. V takovém případě je zapotřebí sdílení ukončit a nasdílet příslušné jiné okno.

  • Ukončení sdílení

    Sdílení je možné ukončit různými způsoby.

    Lze použít např. stejnou ikonu, která pouze mírně změnila svůj vzhled v hlavním okně schůzky. Toto okno aplikace však může být v průběhu sdílení minimalizováno na hlavní panel a nemusí být snadné jej rychle nalézt.

  • Dále lze použít ovládací prvek v malém okénku s nejzákladnějšími ovládacími prvky, které se zobrazuje při zahájení prezentace.

  • Rovněž je možné využít malý panel, který se zobrazuje v horní části sdílené obrazovky, nebo v případě sdílení jedné aplikace v horní části primární obrazovky. Pokud je tento panel skrytý, lze jej zviditelnit posunutím kurzoru myši do horního kraje obrazovky.

  • Interaktivní sdílení

    Interaktivní sdílení zahrnuje především:

    • Sdílení prezentace
    • Sdílení tabule
  • Sdílení prezentace

    Pro sdílení celé obrazovky je zapotřebí vybrat některé z nabízených možností v části PowerPoint Live. Nenabízejí se zde všechny otevřené prezentace, jen některé naposledy promítané.

    Pokud se část PowerPint Live nezobrazuje, může být zapotřebí posunout nabídku pomocí posuvníku, kolečka myši, apod.

  • Pokud se požadovaná prezentace nenachází v nabízených možnostech, je zapotřebí jí vyhledat pomocí dvou nabízených odkazů:

    • Vyhledat ve OneDrivu – zobrazí cloudové úložiště uživatele
    • Vyhledat v počítači – zobrazí dialog pro výběr souboru z  disku PC
  • V případě, že má být prezentace sdílena z lokálního PC, dojde po výběru k jejímu nahrání do cloudu, ze kterého jí pak Teams zobrazí ostatním účastníkům.

  • Po dokončení nahrávání se prezentujícímu zobrazí prezentace v rozložení prezentujícího (poznámky ke snímkům, přehled snímků, apod.).

  • Chování na straně ostatních přítomných se odvíjí od toho, jakou roli ve schůzce mají.

    Role účastníků a jejich řízení je popsána v samostatném návodu.

    V případě, že jsou zařazeni do role účastníků, je jim prezentace pouze zobrazena, ale nemají k dispozici rozložení prezentujícího, poznámky, apod. Mohou však prezentací listovat (dopředu i dozadu) a případně i klikat na odkazy v prezentaci.

  • V případě, že se v prezentaci posouvají odlišně od prezentujícího, mají možnost se rychle vrátit na snímek, na kterém se nachází prezentující.

  • Pokud by prezentující nechtěl účastníkům umožnit, aby měli možnost prezentaci procházet sami, může jim to zakázat kliknutím na ikonu se symbolem oka.

  • V takovém případě se účastníků zneaktivní ikony se šipkami pro procházení.

  • Osoby, které jsou zařazeni do role prezentující, mají stejné možnosti, jako účastníci. Navíc však mají možnost převzít prezentaci od aktuálně prezentující, získají tak rozložení prezentujícího, mohou prezentaci ukončit, apod.

  • Prezentující, jemuž byla prezentace „odebrána“ má možnost jí převzít zpět.

  • Prezentace se ukončuje pomocí tlačítka Ukončit prezentaci.

  • Sdílení tabule

    Často je zapotřebí mít k dispozici sdílenou plochu, na kterou by jak přednášející, tak studenti měli možnost (třeba i současně) kreslit. Toho lze docílit různými způsoby, ale jednou z možností je využití integrované služby Whiteboard.

    V rámci MS Teams je integrovaná odlehčená verze aplikace Whiteboard. Aplikaci je možné používat i samostatně nebo prostřednictvím webového rozhraní, kde jsou k dispozici i další funkce.

  • Po spuštění se nabízí volba, zda mají být všichni oprávnění tabuli využívat („kreslit v jeden okamžik současně“) nebo zda pouze prezentující má mít právo zápisu.

  • V režimu spolupráce mohou všichni nad tabulí provádět stejné akce, není zde žádné pokročilé řízení „práv“, nelze rozlišit, kdo kterou část nakreslil, apod. Je proto nutné se podle aktuální potřeby se studenty domluvit na způsobu práce (např. na použití odlišných barev, apod.)

    Po spuštění tabule stačí vybrat vhodný nástroj (typicky tužka určité barvy, guma) pomocí myši, případně nějakého specializovaného nástroje, začít kreslit na bílou plochu.

  • Režim (spolupráce/prezentace) je možné dodatečně změnit přes ikonu s ozubeným kolem.

  • Pokud pořizujete ze schůzky záznam, nebude tabule jeho součástí. Samotnou tabuli je však možné nalézt např. v cloudu O365.

    Tabule nemusí být k dispozici např. ve webové verzi MS Teams nebo osobám přistupujícím anonymně.