V současné době není nezbytné se scházet v jeden čas na jednom místě (ať už fyzickém, či virtuálním). Řadu vzdělávacích aktivit lze pojmout asynchronně, kdy každý účastník – ať už vyučující nebo student – pracuje do značné míry samostatně a to v čase a tempu, které jemu osobně vyhovuje.
Asynchronní výuku lze zrealizovat v několika málo krocích.
Výběr nástroje
Sestavení týmu
Komunikace s týmem
Poskytování obsahu
Hodnocení výuky
Výběr nástroje
Nástrojů pro asynchronní výuku existuje obecně celá řada. Platforma MS Teams, která je součásti Office 365, představuje možné řešení, které umožňuje realizovat jak asynchronní výuku, tak jí podle potřeby kombinovat s výukou v reálném čase.
Pokud padne rozhodnutí na tuto platformu, je vhodné si na své PC nainstalovat aplikaci MS Teams. Pokud z nějakého důvodu nelze nebo není záhodno aplikaci instalovat, lze využít i její webovou formu v prohlížeči.
Sestavení týmu
Při asynchronní výuce je klíčovým momentem vytvoření týmu – skupiny osob, která má nějaký společný zájem (v tomto případě výuku) a za účelem jeho naplnění sdílí zdroje (např. komunikační kanál, výukové materiály, kalendář, …). Tato skupina může být definována např. na úrovni předmětu, rozvrhové události, apod.
Tým je možné vytvořit a udržovat manuálně, popř. je možné využít integrace mezi STAG a MS Teams a vytvářet a udržovat týmy automatizovaně.
Komunikace s týmem
S týmem je zapotřebí komunikovat. Byť je možné s ním komunikovat synchronně, např. v rámci plánovaných schůzek (nebo i instantně svolaných), může být mnohem výhodnější s ním komunikovat prostřednictvím asynchronní textové komunikace.
Výhodou je, že každý člen týmu má ke komunikaci přístup, může se jí účastnit podle svých časových možností.
Poskytování obsahu
Týmu je zapotřebí zpřístupňovat výukový obsah. Lze s ním sdílet např. soubory a to přímo v rámci textové komunikace. Na rozdíl od e-mailu je však asynchronní komunikace v MS Teams daleko přehlednější, diskuze k určitému materiálu se váže přímo k tomuto materiálu, diskuze je sdílená mezi všemi členy týmu, apod.
Frekventovaný či důležitý obsah lze sdílet formou samostatných karet v rámci kanálu. Lze tak sdílet např. video umístěné na YouTube nebo video či celé kanály z MS Stream.
Univerzita Pardubice rovněž disponuje platformou pro tvorbu elektronických publikací Publi. I tyto elektronické publikace lze integrovat do týmového prostoru.
V neposlední řadě lze studentům zadávat termínované úkoly a kvízy a sledovat jejich plnění. Tyto úkoly lze pak přehledně opravovat, vyhodnocovat a poskytovat studentům zpětnou vazbu.
Hodnocení výuky
Pro hodnocení výuky lze využít nástroj Insights, který umožňuje sledovat a vyhodnocovat jejich asynchronní aktivitu studentů.
V případě, že je asynchronní výuka doplňována synchronními aktivitami, lze stahovat pro další vyhodnocení sestavy účasti na těchto aktivitách.