• Základem asynchronní komunikace je karta Příspěvky, která je součástí každého kanálu (často se s kanálem zaměňuje). Lze si jí představit jako „zeď“ na sociálních sítích.

  • Na této kartě komunikují uživatelé mezi sebou pomocí textových zpráv. Nové konverzace zde může zakládat i aplikace MS Teams sama – např. v případě plánovaných týmových schůzek, v případě nových zadání pro studenty, atd.

  • Nová konverzace

    Obsah „zdi“ se skládá z tzv. konverzací, což jsou vlastně jakási „diskuzní vlákna“ k určitému tématu. K zahájení nové konverzace slouží tlačítko Nová konverzace, které je uvedeno ve spodní části okna.

  • Po kliknutí na toto tlačítko se objeví pole pro zadání textového sdělení.

  • K odeslání lze použít Enter nebo šipku pod pravým krajem tohoto pole.

    Někdy je zapotřebí použít bohatší formátování nebo upravit atributy sdělení nad rámec prostého textu. V takovém případě je zapotřebí kliknout na první ikonku pod textovým polem (se symbolem písmene „A“ a tužky).

  • Tím dojde k přepnutí to podoby, ve které lze používat formátování, podobně, jako například ve Wordu. Rovněž lze konverzaci opatřit nadpisem pro lepší orientaci v pozdějších dobách, až bude plocha více zaplněna.

  • V rozšířeném režimu nefunguje pro odesílání zprávy Enter, protože v tomto režimu lze zadávat i víceřádkové texty.

  • Odpovědi

    Aby se karta Příspěvky nestala rychle chaotickou změtí příspěvků, je zapotřebí dodržovat pravidlo, že všechny příspěvky, které spolu souvisí, se uvádí v rámci jedné konverzace.

    Pod každým příspěvek je odkaz Odpovědět, pomocí kterého je možné pokračování diskuze svázat s prvním příspěvkem. (Tedy pro pokračování diskuze by nemělo být použito tlačítko Nová konverzace – to slouží jen k otevření nového tématu.)

  • Kliknutí na tento odkaz opět otevře textové pole pro zápis textu.

  • Ve zprávách není nutné se podepisovat, protože každá zpráva je označena jménem autora.

  • Přílohy

    V rámci konverzace mohou být i přílohy. K jejich přiložení slouží ikona sponky pod polem pro zadávání textu.

  • Poté je zapotřebí určit, kde má být soubor pro přiložení hledán (typicky buď lokální PC nebo OneDrive uživatele).

  • Poté proběhne nahrávání na Sharepoint týmu (soubor bude k dohledání i na kartě Soubory), dokud není dokončeno, nemělo by být možné příspěvek odeslat. Průběh nahrávání symbolizuje zelený pruh ve spodní části dlaždice s názvem souboru.

  • Poté, co je nahrávání dokončení, je příspěvek možné odeslat.

  • Ostatním členům týmu se pak zobrazí příspěvek i s dlaždicí, kterou mohou soubor efektivně otevřít bez nutnosti jeho dohledávání.

  • Reakce na příspěvky

    Někdy není v rámci konverzace nezbytné vypisovat nové zprávy, ale stačí pouze označit zprávu, na kterou je reagováno, vhodnou ikonou.

    Při najetí kurzoru myši na příspěvek, na který má být reagováno, se zobrazí kontextové menu s ikonami značící různé emoce – typicky se jedná o vztyčený palec, emotikon úsměvu či smutku. Kliknutím na příslušný emotikon lze reakci příspěvku přiřadit.

  • Přidělené reakce se znázorňují (včetně počítadla) v pravém horním rohu příslušného příspěvku.

  • Uložení zprávy

    Někdy je zapotřebí uložit si určitou zprávu tak, aby bylo možné se k ní později rychle vrátit. To se využije zejména v situacích, kdy je člověk členem mnoha týmů, nebo když je v týmech košatá diskuze, ve které je příslušné příspěvky obtížné nalézt.

    Po najetí kurzorem myši nad příslušnou zprávu se objeví se plovoucí panel se „smajlíky“ a ikonou se třemi tečkami. Po kliknutí na ikonu se třemi tečkami se zobrazí menu, kde je zapotřebí použít volbu Uložit zprávu.

  • Takto uložené zprávy je pak možné nalézt v menu s uživatelským nastavením pod položkou Uloženo.

  • Poté se v místech, kde se nachází např. seznam posledních konverzací nebo seznam týmů, objeví sekce Uloženo, kde je možné kliknutím rychle nalistovat příslušnou konverzaci a daný příspěvek (daný příspěvek je v zobrazené konverzaci zvýrazněn žlutým podbarvením).

  • Uloženou zprávu lze ze seznamu uložených odstranit kliknutím na ikonu záložky.

  • Oznámení

    Zvláštním typem konverzace je Oznámení. To je typické tím, že má výrazné záhlaví, díky čemuž je na kartě Příspěvky dobře viditelné. Oznámení se vytváří pomocí rozšířeného formátování příspěvku.

  • Zde je zapotřebí přepnout volbu Nová konverzace na Oznámení.

  • Kromě výrazného nadpisu je možné podpořit vizuální stránku i obrázkovým podkladem. Ten může být buď vlastní, nebo lze využít předpřipravených možností. Slouží k tomu ikona obrázku, která se zobrazí během editace titulku.

  • Kromě svého výrazného nadpisu je oznámení rovněž odlišeno ikonou v pravém horním rohu příspěvku.

  • Jedná se o příspěvek jako kterýkoli jiný, studenti k němu mohou doplňovat komentáře apod.

  • Důležité příspěvky

    Opravdu významné příspěvky je možné zvýraznit pomocí funkce Označit jako důležité. Ta se skrývá v rozšířené editaci pod třemi tečkami.

  • Po aktivaci funkce je příspěvek zvýrazněn červenou čarou na levém kraji a slovem DŮLEŽITÉ po odeslání rovněž ikonou vykřičníku.

  • Členům týmu, kteří používají řádkové zobrazení týmu, se rovněž vykřičník zobrazí i vedle kanálu, ve kterém přibyl důležitý příspěvek.

  • Připnutí příspěvku

    Podobně, jako si každý může nějaký příspěvek uložit k pozdějšímu přečtení, je možné příspěvek tzv. připnout pro celý kanál. To se provádí pomocí tří teček, které se zobrazí po najetí kurzoru myši nad připínaný příspěvek.

  • Volbu je zapotřebí potvrdit.

  • Poté se vedle připnutého příspěvku zobrazí ikona připínacího špendlíku.

  • Připnuté příspěvky si pak všichni mohou zobrazit pomocí ikony (i) v horním rohu kanálu.

  • Kliknutím na text v pravém panelu se nalistuje příspěvek v příslušné konverzaci a opět se na chvíli žlutě podbarví.

  • Zprávy do více kanálů

    Příspěvky je možné jednoduše zaslat do více kanálu zároveň. Užitečnou vlastní je, že se nemusí jednat o kanály téhož týmu – lze tedy jedním příspěvkem oslovit více týmů současně.

    Nejedná se však o sdílenou konverzaci napříč týmu, v každém kanálu se založí samostatná konverzace, jejíž další obsah je přístupný vždy jen členům konkrétního týmu.

  • Poté se zobrazí seznam kanálů, do kterých má být příspěvek publikován a také tlačítko pro výběr dalších.

  • Tím se zobrazí dialog s týmy, ke kterým má příslušná osoba oprávnění. Každý tým lze rozbalit a zobrazit tak jeho kanály. Kanál je pro publikování vybírán zaškrtnutím škrtátka vpravo od jeho názvu.

  • Po potvrzení tlačítkem Aktualizovat se zobrazí seznam vybraných kanálů i v příspěvku.

  • Po odeslání je skutečnost, že byl příspěvek odeslán do více kanálů, signalizována malou ikonou vedle času odeslání zprávy.

  • Najetím nad tuto ikonku lze zobrazit tooltip se seznamem kanálů, do kterých byl příspěvek publikován.

  • Oslovení

    Někdy je zapotřebí příspěvkem oslovit konkrétního studenta. V takovém případě je možné napsat znak @ (zavináč; klávesová zkratka „pravý alt + V“) a začít psát jméno studenta. V našeptávači je pak zapotřebí vybrat osobu, pro kterou je zpráva určena.

  • Po výběru z našeptávače se v textu zobrazí celé jméno studenta (neskloňuje se), které se vyvedeno modrou barvu a funguje i jako odkaz. Dále je zapotřebí uvést text, na který má být vybraná osoba výslovně upozorněna.

  • Po odeslání obdrží takto oslovená osoba výraznější notifikaci, rovněž se dané osobě v seznamu kanálů zobrazí číslice s počtem nepřečtených zpráv adresovaných dotyčné osobě.

  • Podobně lze oslovit i celý tým (za zavináčem se uvede název týmu), čímž lze docílit dalšího výrazného upozornění na příspěvek.

    Při jmenovitém oslovování lze rovněž využít funkce „štítkování studentů“. Ve správně týmu lze studentům přidělit různé štítky (např. Skupina A, Skupina B, externisté, apod.)

  • Pokud požadovaných štítek ještě neexistuje, je možné jej vytvořit a rovnou přiřadit. V opačném případě stačí vybrat z již existujících štítků.

  • V textu příspěvku pak lze za zavináčem uvést název značky. Upozornění pak dostanou všechny osoby touto značkou opatření.

  • Upozornění: Nejedná se o bezpečnostní funkci, takto označené příspěvky jsou viditelné všem členům týmu. Pouze ti, kdo byli citováni, jsou na něj však výraznějším způsobem upozorňováni.

  • Konverzace k souborům (aj.)

    Tak, jako lze přiložit soubor k příspěvku v rámci konverzaci a svázat tak soubor s diskuzí, lze i k dalším souborům (a případně i jiným objektům) navázat diskuzi dodatečně.

    Pokud je například na kartě Soubory nahrán obrázek, lze kliknutím na něj tento obrázek zobrazit. V horní části náhledu se zobrazuje tlačítko Zahájit konverzaci. Tím se zobrazí postranní panel, ve kterém je možné uvést nějaký textový příspěvek.

  • Podstatné je, že se tento příspěvek zobrazí i na kartě Příspěvky. Tímto způsobem je možné na některé přílohy efektivně upozornit ostatní členy týmu, kteří by si dané přílohy na kartě Soubory vůbec nemuseli všimnout. Zároveň tím opět dochází ke zpřehlednění diskuze, kdy není potřeba stále uvádět, k čemu se diskutující vyjadřuje, protože celkový kontext vyplývá z toho, v jakém diskuzním vlákně je příspěvek zařazen.

  • Zároveň si MS Teams udržují vazbu mezi souborem a konverzací a pokud by někdo nalezl daný soubor na kartě Soubory, už se nebude zobrazovat tlačítko pro zahájení nové konverzace, ale ikona pro zobrazení konverzace, která již byla zahájena.