• S využitím MS Teams lze zadávat studentům samostatné práce, udržovat přehled o tom, kteří studenti již práci odevzdali, práce hodnotit a studentům poskytovat zpětnou vazbu.

    Funkcionalita je dostupná pouze v týmech typu „třída“.

    Nástroj pro zadávání prací se nachází na kartě Zadání.

  • Každé zadání postupně projde třemi stavy:

    • Koncept – Vyučující zadání připravuje, ještě nebylo studentům zadáno
    • Zadáno – Studentům již byla práce zadána a studenti mají možnost na ní pracovat, případně jí odevzdali
    • Vráceno – Studenti práci odevzdali a vyučující ji opravit a studentům vrátil s hodnocením.

    Práce jsou sdruženy ve skupinách podle těchto stavů (jednotlivé stavy jsou ve výchozím stavu sbaleny a je případně zapotřebí je kliknutím rozbalit).

  • Pod nimi je umístěno tlačítko Vytvořit, pomocí kterého lze vytvořit nové zadání.

  • Tvorba zadání

    Po kliknutí na něj má uživatel možnost vybrat jednu ze dvou možností, jakými chce zadání vytvořit:

    • Zadání = „volnotextové“ zadání, studenti odevzdají typicky nějakou práci ve formě přílohy
    • Kvíz = studenti dostanou zadání formou kvízu v MS Forms
  • Zadání

    Po zvolení možnosti Zadání se zobrazí formulář, ve kterém je nezbytné uvést alespoň:

    • Název úlohy
    • Pokyny k tomu, co mají studenti vypracovat
  • V případě intenzivnější využívání funkcionality zadání je vhodné jednotlivé úlohy zařazovat do kategorií, pomocí kterých je následně možné zadání filtrovat. To lze provést i dodatečně, ale je výhodné tak činit už od začátku výuky.

    Kategorii lze přiřadit pomocí odkazu Přidejte kategorii. Po kliknutí se rozbalí seznam s již vytvořenými kategoriemi, ze kterého stačí vybrat, případně lze kliknutím na volbu Nová kategorie vytvořit novou.

  • Pod kolonkou Pokyny je k dispozici odkaz Přidat zdroje, pomocí které lze k zadání přidat souborové přílohy.

  • Standardně se nabízí soubory z úložiště OneDrive, ze kterého lze vybrat i více souborů zároveň.

  • Pokud vyučující OneDrive nevyužívá, může načíst i lokální soubory ze svého PC. K tomu slouží odkaz v levém dolním rohu okna (Nahrát z tohoto zařízení), který otevře standardní dialog Windows pro výběr souborů.

  • Po potvrzení tlačítkem Připojit se vybrané soubory nahrají k zadání. Standardně soubory slouží jako podklady, se kterými studenti nemohou dále pracovat.

  • Někdy je však zapotřebí studentům dát možnost se souborem pracovat – např. doplňovat do šablony protokolu. Pomocí tří teček vedle každého souboru lze změnit způsob, jakým s ním studenti mohou pracovat. Stačí změnit nastavení na možnost „Studenti upravují vlastní kopii“.

  • Nabídnou se formuláře daného vyučujícího, ze kterých stačí zvolit ten, který má být použit pro tvorbu zadání.

  • Další nastavení (pokyny, název, kategorie, termíny, …) je pak již prakticky identické, jako u typu Zadání. Jedinou výjimkou je, že nelze přikládat další soubory (místo nich je „přiložen“ kvíz).

  • Společná nastavení

    V dalším části je zapotřebí doplnit počet bodů, které studenti mohou získat.

  • V části Přiřadit lze případně jmenovitě vymezit, komu má být práce zadána, ale ve většině případů bude vyhovující výchozí stav, kdy je práce zadána všem studentům.

    Užitečnou volbou může být ale nastavení, zda má být práce zadána pouze aktuálním členům třídy (výchozí stav), nebo zda má být zadána i těm, kteří se členem třídy stanou teprve v budoucnu.

  • Po dodatečném doplnění studenta do třídy může uplynout i delší doba, než je mu již existující práce přiřazena.

    Nakonec je zapotřebí definovat termín zadání a termín odevzdání. Termín zadání lze i naplánovat na určitý datum a čas v budoucnosti. Termín odevzdání lze nastavit jako definitivní, nebo lze i nastavit možnost pozdějšího odevzdání.

    Výchozí stav je, že zadání je studentům přiřazeno okamžitě a pozdní odevzdání je možné. Změnu lze provést pomocí odkazu Upravit.

  • Pro zadání v budoucnu je zapotřebí zaškrtnou pole Naplánovat zadání na dobu v budoucnost a vyplnit datum a čas, kdy k zadání má dojít.

  • Pro zabránění pozdního odevzdání je zapotřebí zaškrtnout pole Koncové datum a nastavit nejzazší termín pro odevzdání. Ten může být i stejný s termínem odevzdání.

  • Záleží na preferencích a potřebách konkrétního vyučujícího, ale jako rozumná praxe se zdá být Koncové datum nastavovat, ovšem cca 1-2 dny po Termínu odevzdání. Zadání je tím časově ohraničeno, ale zároveň méně svědomití studenti mají možnost po prvním termínu ještě zareagovat a práci odevzdat.

    Poslední, co je zapotřebí udělat, je kliknout na tlačítko Zadat (v případě, že bude zadání platné až od nějakého budoucího času, pak je tlačítko pojmenováno Naplánovat).

  • Tím dojde k přesunu zadání z části Koncepty do části Zadáno.

  • Sledování plnění a opravování

    Pro sledování plnění konkrétního zadání je možné zadání rozkliknout.

  • Zobrazí se přehled studentů a stav, v jakém se práce nachází.

  • Stavy, kterých práce nabývá,  jsou

    • Neodevzdáno – student zadání ještě nezobrazil
    • Zobrazeno – student otevřel zadání a zobrazil ho
    • Odevzdáno – student odevzdal zadání a práce je připravená k hodnocení
    • Vráceno – práce byla opravena

    Kliknutím na odevzdanou práci je možné tuto práci zobrazit a ohodnotit.

  • Další postup se liší podle toho, zda se jednal o zadání nebo kvíz.

  • Opravení kvízu

    V případě kvízu je možné postupně zrevidovat odpovědi na jednotlivé otázky. Podle nastavení těchto otázek mohl být automaticky přidělen určitý počet bodů.

    U každé otázky je možné vyznačit zpětnou vazbu. K tomu slouží malá ikonka v pravé části kvízu, která zobrazí textové pole pro doplnění zpětné vazby.

  • Někdy je zapotřebí automaticky přidělený počet bodů upravit. V takovém případě je vhodné do zpětné vazby napsat, že je uznáno např. částečné řešení.

  • Kliknutím do pole s dosaženým počtem bodů je možné vepsat jinou hodnotu, než jaká byla automaticky přidělena. Zároveň s tím zmizí poznámka „Oznámkované automaticky“.

  • Některé otázky (typicky textové) vyžadují ruční zadání bodů pokaždé, protože automatické ohodnocení neproběhlo správně nebo nebylo nastaveno.

  • V případě, že automaticky přidělené ohodnocení vyhovuje, je možné jej ponechat beze změny.

  • Práci lze rovněž zadat celkové hodnocení.

  • Opravenou práci lze studentovi poslat zpátky pomocí volby Publikovat skóre, která se zobrazuje v menu pod třemi tečkami v záhlaví práce.

  • Oprava volně zadané práce

    Oprava zadání probíhá méně strukturovanou formou. Pokud studenti odevzdávají práci např. ve formě souboru ve Wordu, zobrazí se přímo v okně MS Teams on-line verze Wordu, ve které je možné využívat běžné revizní nástroje, jako jsou např. komentáře.

  • Také lze zapnout sledování změn a zapisovat zpětnou vazbu přímo do textu.

  • Celkové hodnocení (které se studentovi zobrazí přímo v MS Teams) pak lze zapsat do pole Slovní hodnocení, dále lze udělit celkový počet bodů a opravenou práci studentovi poslat nazpátek.

  • Hromadné vrácení

    Opravenou práci lze odeslat přímo z detailu dané práce po doplnění opravení. Je možné i hromadné odeslání. To lze provést z karty Zadání po vyznačení prací, které mají být studentům odeslány, pomocí tlačítko Vrátit.

  • MS Teams může být na různých místech odeslání práce zpět studentovi nazýváno různě.

    Tímto způsobem lze rovněž vrátit zadání, které student nesplnil a neodevzdal.

    Poté, co jsou všechny zadané práce vrácené, přenese se zadání ze stavu Zadáno do stavu Vráceno.