MS Forms slouží k vytváření dvou základních objektů:
- Kvízy
- Formuláře
V obou případech je konfiguračně možné nastavit různý počet otázek, typy odpovědí, apod.
Kvízy navíc umožňují oproti formulářům zejména:
- Vyznačovat správné odpovědi
- Bodovat jednotlivé otázky
- Vytvářet více typů otázek
- Poskytovat respondentům zpětnou vazbu
Kvízy a formuláře v MS Forms se – až na výjimky – vytvářejí ve webovém prohlížeči po přihlášení od Office 365 (např. přímo na adresu https://forms.office.com).
Vytvoření kvízu
Kvíz se vytváří po kliknutí na tlačítko „+ Nový kvíz“.
Založí se nový prázdný kvíz nazvaný „Kvíz bez názvu“. Kliknutím na tento název je možné přejít do editace a zaměnit za jiný, více vypovídající název.
Poté je zapotřebí přidat otázky. To se provede kliknutím na tlačítko „+ Přidat nový“.
Zobrazí se nabídka, jaký typ otázky má být přidán (toto po výběru již nelze změnit; v případě potřeby je zapotřebí založit novou otázku).
Otázka typu Volba
Častým typem otázky je v testech Volba.
Po kliknutí na stejnojmenné tlačítko se zobrazí několik kolonek k vyplnění. První je znění otázky a dále jsou založeny dvě možnosti, ze kterých může student vybírat. Texty je možné měnit.
Pokud dvě možnosti nestačí, je možné přidat další pomocí odkazu „+ Přidat možnost“.
Kvízy umožňují vyznačovat správné odpovědí. K tomu sloužím symbol zatržítka vedle odpovědi. Po kliknutí se zobrazí vedle odpovědi text „Správná odpověď“ (tuto informaci student v čase vyplňování k dispozici samozřejmě nemá).
Ikona „komixové bubliny“ umožňuje vyplnit zpětnou vazbu, která se studentovi po vyplnění kvízu zobrazí.
Poslední, často využívanou možností je přiřazení počtu bodů, které student získá v případě správné odpovědi.
Vhodné je rovněž uvádět, zda se jedná o povinně vyplňovanou položku.
Vedle přepínače povinných odpovědí jsou umístěny tři tečky, pomocí kterých lze zobrazit další menu pro ovlivnění chování otázky.
Jsou zde např. volby pro zamíchání pořadí odpovědí, pro změnu vizualizace otázky (rozbalovací seznam místo přepínačů), či možnost zapnout a následně vyplnit doplňující popis k otázce.
Další otázku je možné doplnit opět pomocí tlačítka „+ Přidat nový“.
Tím se dosud upravovaná otázka přepne do „náhledu“ (který zabírá méně místa na obrazovce) a vytvoří se kolonky pro další otázku.
Pokud je zapotřebí upravovat předchozí otázku, stačí do ní kdekoli kliknout a zobrazení se přepne znovu do režimu úprav.
Pomocí přepínače Více odpovědí je možné docílit otázky, na kterou existuje více správných odpovědí. Přepínače se změní na škrtátka a zatržítko vedle otázky je možné použít u více otázek.
Otázka typu Text
Další často používanou otázkou v kvízech je otázka, na kterou je vyžadována textová odpověď.
Typicky je zde uvedeno pouze zadání otázky.
Lze vyplnit i správnou odpověď.
V takovém případě se ale vyžaduje přesná shoda odpovědi s tím, co autor formuláře uvedl jako přesnou odpověď. Pokud by správná odpověď byla např. zadání jako „J. A. Komenský“ a student by uvedl např. „J.A.Komenský“ (bez mezer), „J. A. Komensky“ (bez diakritiky) nebo „Jan Amos Komenský“, nebyly by tyto odpovědi uznány jako správné.
Správných odpovědí lze přidat i více, lze tedy vyplnit předpokládané varianty odpovědi. I tak ale existuje reálné riziko, že student odpoví správně, ale způsobem, který nebyl předpokládán.
Správné odpovědi slouží pro automatické ohodnocení testů. Vyučující má ale možnost ruční korekce automaticky přidělených bodů. V takovém případě mu správné odpovědi mohou sloužit jako vodítko při opravování.
Některé textové otázky vyžadují delší, třeba i několikařádkovou odpověď. V takovém případě je možné vyznačit, že je očekávána „dlouhá odpověď“, čemuž se přizpůsobí i pole pro zadání odpovědi. Zároveň v tomto případě již nelze uvádět znění správné odpovědi. Tyto otázky tedy nebudou automaticky obodovány po odevzdání testu.
Někdy je rovněž možné omezit text, který může být do odpovědi zadán, pouze na čísla. To se provádí pomocí dalších nastavení dané otázky schovaných pod třemi tečka v pravém dolním rohu otázky.
Omezení umožňuje definovat různé podmínky kladené na zadávaná čísla, např., že musí být větší/menší než nějaká hodnota, že musí být v nějakém rozmezí hodnot, apod.
Nejedná se ale o definici správného výsledku – definované omezení se studentům zobrazuje.
Omezení na čísla se někdy může jevit jako nevypočitatelné kvůli typu oddělovače desetinných míst. Student si nemusí uvědomit, že např. zadává číslo s desetinnou čárkou, zatímco systém očekává desetinnou tečku a z toho důvodu mu neumožňuje odpověď odeslat.
Otázka typu Pořadová škála
Tento typ otázky je vhodný v situacích, kdy je ke správné odpovědi zapotřebí vyjádřit správné pořadí určitých prvků. Typ otázky není k dispozici přímo, ale po rozkliknutí dodatečných voleb.
Kromě otázky je zapotřebí uvést i jednotlivé odpovědi, které je zapotřebí seřadit v pořadí, které odpovídá správné odpovědi.
Po zobrazení otázky studentům se pořadí automaticky promíchá. Studenti pak mají možnost měnit pořadí pomocí šipek, které se zobrazují na dlaždicích s jednotlivými variantami.
Rovněž mohou pro řazení používat funkce drag&drop.
Nastavení kvízu
Chování kvízu je možné ovlivnit v menu Nastavení, které se skrývá pod třemi tečkami v pravém horním rohu.
První volbou je, zda se mají studentům zobrazit výsledky ihned poté, co kvíz vyplní. To může být vhodné např. u autodidaktických testů a úkolů. Naopak to může být nežádoucí u testů, které píše více studentů současně a hrozí riziko, že by první odevzdávající „informoval“ ostatní o správných výsledcích.
Blok „Kdo může vyplnit tento formulář“ omezuje typy osob, kterým bude formulář zpřístupněn. Volba „odpovědět může kdokoli“ se hodí spíše pro formuláře určené pro veřejnost – každý, kdo získá odkaz k takovému formuláři, jej bude moci vyplnit.
Nejčastější volbou bude „Odpovědět můžou jenom uživatelé v organizaci“. Takový formulář bude moci vyplnit pouze ten, kdo se nejprve ověří univerzitními přihlašovacími údaji. V takovém případě lze rovněž ovlivnit, zda se má „Zaznamenat jméno“, nebo zda má být odpověď anonymní (v případě kvízů se asi nebude jednat o častou variantu). Daleko častěji však poslouží možnost „Jedna odpověď na osobu“, která neumožní jedné osobě vyplnit kvíz dvakrát.
Poslední volbou „Odpovídat mohou konkrétní uživatelé v organizaci“ se blíže zabývá návod Vytvoření formuláře pro konkrétní respondenty.
Třetím blokem nastavení je blok „Možnosti pro odpovědi“. Zde je zapotřebí zaškrtnout volbu „Přijímat odpovědi“, jinak bude formulář neaktivní.
Pokud je zapotřebí omezit čas, od kdy do kdy je možné formulář vyplnit, je možné zatrhnout volby „Počáteční datum“ a „Koncové datum“.
Poslední zajímavou volbou je Náhodné pořadí otázek, která – jak popis napovídá – prohází pořadí otázek tak, aby se studentům ztížila „kooperace“ při vyplňování.
Pokud bude vytvořený kvíz použit pro tvorbu zadání v MS Teams, budou některé volby přebity nastavením v MS Teams.
Sdílení kvízu
Pro sdílení kvízu se studenty je možné využít tlačítko „Sdílet“.
Jednou z možností, jak formulář sdílet, je vykopírování odkazu, který je pak možné libovolným způsobem dále distribuovat.
Použijte vždy tlačítko Kopírovat. Nekopírujte ručně odkaz z adresního řádku prohlížeče.
Lze využít i další možnosti, jako je např. vygenerování QR kódu, který si mohou studenti načíst (formuláře jsou responzivní a funkční i na mobilních zařízeních).
Případně je možné otevřít okno poštovního klienta s novou zprávou, která již bude mít odkaz pro přístup k formuláři v těle.
Vyhodnocení kvízu
Odpovědi je možné vyhodnocovat na záložce Odpovědi. Zde jsou k dispozici základní souhrnné informace o tom, jak bylo na kterou odpověď odpovídáno, jaké bylo průměrné skóre, apod.
Pokud je zapotřebí konkrétní odpovědi, pak lze použít tlačítko Vyhodnotit odpovědi.
Zde je možné procházet jednotlivé odpovědi jednotlivých osob.
U každé odpovědi je možné provést ruční korekci přidělených bodů, případně ruční přidělení bodů, pokud odpověď nebyla automaticky ohodnocena.
Pomocí ikony s otazníkem vedle bodů je možné zobrazit pole pro zapsání zpětné vazby studentovi.
Slovní hodnocení je možné vypsat i k celému kvízu, pomocí stejné ikonky v záhlaví.
Ve výsledcích kvízu je pak možné publikovat skóre, aby studenti získali přístup k hodnocení a zpětné vazbě.
Poslední užitečnou možností je export výsledků do Excelu pomocí odkazu Otevřít v Excelu.