• MS Forms slouží k vytváření dvou základních objektů:

    • Kvízy
    • Formuláře

    V obou případech je konfiguračně možné nastavit různý počet otázek, typy odpovědí, apod.

    Kvízy navíc umožňují oproti formulářům zejména:

    • Vyznačovat správné odpovědi
    • Bodovat jednotlivé otázky
    • Vytvářet více typů otázek
    • Poskytovat respondentům zpětnou vazbu

    Kvízy a formuláře v MS Forms se – až na výjimky – vytvářejí ve webovém prohlížeči po přihlášení od Office 365 (např. přímo na adresu https://forms.office.com).

  • Vytvoření kvízu

    Kvíz se vytváří po kliknutí na tlačítko „+ Nový kvíz“.

  • Založí se nový prázdný kvíz nazvaný „Kvíz bez názvu“. Kliknutím na tento název je možné přejít do editace a zaměnit za jiný, více vypovídající název.

  • Poté je zapotřebí přidat otázky. To se provede kliknutím na tlačítko „+ Přidat nový“.

  • Zobrazí se nabídka, jaký typ otázky má být přidán (toto po výběru již nelze změnit; v případě potřeby je zapotřebí založit novou otázku).

  • Otázka typu Volba

    Častým typem otázky je v testech Volba.

  • Po kliknutí na stejnojmenné tlačítko se zobrazí několik kolonek k vyplnění. První je znění otázky a dále jsou založeny dvě možnosti, ze kterých může student vybírat. Texty je možné měnit.

  • Pokud dvě možnosti nestačí, je možné přidat další pomocí odkazu „+ Přidat možnost“.

  • Kvízy umožňují vyznačovat správné odpovědí. K tomu sloužím symbol zatržítka vedle odpovědi. Po kliknutí se zobrazí vedle odpovědi text „Správná odpověď“ (tuto informaci student v čase vyplňování k dispozici samozřejmě nemá).

  • Ikona „komixové bubliny“ umožňuje vyplnit zpětnou vazbu, která se studentovi po vyplnění kvízu zobrazí.

  • Poslední, často využívanou možností je přiřazení počtu bodů, které student získá v případě správné odpovědi.

  • Vhodné je rovněž uvádět, zda se jedná o povinně vyplňovanou položku.

  • Vedle přepínače povinných odpovědí jsou umístěny tři tečky, pomocí kterých lze zobrazit další menu pro ovlivnění chování otázky.

  • Jsou zde např. volby pro zamíchání pořadí odpovědí, pro změnu vizualizace otázky (rozbalovací seznam místo přepínačů), či možnost zapnout a následně vyplnit doplňující popis k otázce.

  • Další otázku je možné doplnit opět pomocí tlačítka „+ Přidat nový“.

  • Tím se dosud upravovaná otázka přepne do „náhledu“ (který zabírá méně místa na obrazovce) a vytvoří se kolonky pro další otázku.

    Pokud je zapotřebí upravovat předchozí otázku, stačí do ní kdekoli kliknout a zobrazení se přepne znovu do režimu úprav.

  • Pomocí přepínače Více odpovědí je možné docílit otázky, na kterou existuje více správných odpovědí. Přepínače se změní na škrtátka a zatržítko vedle otázky je možné použít u více otázek.

  • Otázka typu Text

    Další často používanou otázkou v kvízech je otázka, na kterou je vyžadována textová odpověď.

  • Typicky je zde uvedeno pouze zadání otázky.

  • Lze vyplnit i správnou odpověď.

  • V takovém případě se ale vyžaduje přesná shoda odpovědi s tím, co autor formuláře uvedl jako přesnou odpověď. Pokud by správná odpověď byla např. zadání jako „J. A. Komenský“ a student by uvedl např. „J.A.Komenský“ (bez mezer), „J. A. Komensky“ (bez diakritiky) nebo „Jan Amos Komenský“, nebyly by tyto odpovědi uznány jako správné.

    Správných odpovědí lze přidat i více, lze tedy vyplnit předpokládané varianty odpovědi. I tak ale existuje reálné riziko, že student odpoví správně, ale způsobem, který nebyl předpokládán.

  • Správné odpovědi slouží pro automatické ohodnocení testů. Vyučující má ale možnost ruční korekce automaticky přidělených bodů. V takovém případě mu správné odpovědi mohou sloužit jako vodítko při opravování.

    Některé textové otázky vyžadují delší, třeba i několikařádkovou odpověď. V takovém případě je možné vyznačit, že je očekávána „dlouhá odpověď“, čemuž se přizpůsobí i pole pro zadání odpovědi. Zároveň v tomto případě již nelze uvádět znění správné odpovědi. Tyto otázky tedy nebudou automaticky obodovány po odevzdání testu.

  • Někdy je rovněž možné omezit text, který může být do odpovědi zadán, pouze na čísla. To se provádí pomocí dalších nastavení dané otázky schovaných pod třemi tečka v pravém dolním rohu otázky.

  • Omezení umožňuje definovat různé podmínky kladené na zadávaná čísla, např., že musí být větší/menší než nějaká hodnota, že musí být v nějakém rozmezí hodnot, apod.

    Nejedná se ale o definici správného výsledku – definované omezení se studentům zobrazuje.

  • Omezení na čísla se někdy může jevit jako nevypočitatelné kvůli typu oddělovače desetinných míst. Student si nemusí uvědomit, že např. zadává číslo s desetinnou čárkou, zatímco systém očekává desetinnou tečku a z toho důvodu mu neumožňuje odpověď odeslat.

  • Otázka typu Pořadová škála

    Tento typ otázky je vhodný v situacích, kdy je ke správné odpovědi zapotřebí vyjádřit správné pořadí určitých prvků. Typ otázky není k dispozici přímo, ale po rozkliknutí dodatečných voleb.

  • Kromě otázky je zapotřebí uvést i jednotlivé odpovědi, které je zapotřebí seřadit v pořadí, které odpovídá správné odpovědi.

  • Po zobrazení otázky studentům se pořadí automaticky promíchá. Studenti pak mají možnost měnit pořadí pomocí šipek, které se zobrazují na dlaždicích s jednotlivými variantami.

  • Rovněž mohou pro řazení používat funkce drag&drop.

  • Nastavení kvízu

    Chování kvízu je možné ovlivnit v menu Nastavení, které se skrývá pod třemi tečkami v pravém horním rohu.

  • První volbou je, zda se mají studentům zobrazit výsledky ihned poté, co kvíz vyplní. To může být vhodné např. u autodidaktických testů a úkolů. Naopak to může být nežádoucí u testů, které píše více studentů současně a hrozí riziko, že by první odevzdávající „informoval“ ostatní o správných výsledcích.

  • Blok „Kdo může vyplnit tento formulář“ omezuje typy osob, kterým bude formulář zpřístupněn. Volba „odpovědět může kdokoli“ se hodí spíše pro formuláře určené pro  veřejnost – každý, kdo získá odkaz k takovému formuláři, jej bude moci vyplnit.

    Nejčastější volbou bude „Odpovědět můžou jenom uživatelé v organizaci“. Takový formulář bude moci vyplnit pouze ten, kdo se nejprve ověří univerzitními přihlašovacími údaji. V takovém případě lze rovněž ovlivnit, zda se má „Zaznamenat jméno“, nebo zda má být odpověď anonymní (v případě kvízů se asi nebude jednat o častou variantu). Daleko častěji však poslouží možnost „Jedna odpověď na osobu“, která neumožní jedné osobě vyplnit kvíz dvakrát.

  • Poslední volbou „Odpovídat mohou konkrétní uživatelé v organizaci“ se blíže zabývá návod Vytvoření formuláře pro konkrétní respondenty.

     

    Třetím blokem nastavení je blok „Možnosti pro odpovědi“. Zde je zapotřebí zaškrtnout volbu „Přijímat odpovědi“, jinak bude formulář neaktivní.

  • Pokud je zapotřebí omezit čas, od kdy do kdy je možné formulář vyplnit, je možné zatrhnout volby „Počáteční datum“ a „Koncové datum“.

  • Poslední zajímavou volbou je Náhodné pořadí otázek, která – jak popis napovídá – prohází pořadí otázek tak, aby se studentům ztížila „kooperace“ při vyplňování.

    Pokud bude vytvořený kvíz použit pro tvorbu zadání v MS Teams, budou některé volby přebity nastavením v MS Teams.

  • Sdílení kvízu

    Pro sdílení kvízu se studenty je možné využít tlačítko „Sdílet“.

  • Jednou z možností, jak formulář sdílet, je vykopírování odkazu, který je pak možné libovolným způsobem dále distribuovat.

    Použijte vždy tlačítko Kopírovat. Nekopírujte ručně odkaz z adresního řádku prohlížeče.

  • Lze využít i další možnosti, jako je např. vygenerování QR kódu, který si mohou studenti načíst (formuláře jsou responzivní a funkční i na mobilních zařízeních).

  • Případně je možné otevřít okno poštovního klienta s novou zprávou, která již bude mít odkaz pro přístup k formuláři v těle.

  • Vyhodnocení kvízu

    Odpovědi je možné vyhodnocovat na záložce Odpovědi. Zde jsou k dispozici základní souhrnné informace o tom, jak bylo na kterou odpověď odpovídáno, jaké bylo průměrné skóre, apod.

  • Pokud je zapotřebí konkrétní odpovědi, pak lze použít tlačítko Vyhodnotit odpovědi.

  • Zde je možné procházet jednotlivé odpovědi jednotlivých osob.

  • U každé odpovědi je možné provést ruční korekci přidělených bodů, případně ruční přidělení bodů, pokud odpověď nebyla automaticky ohodnocena.

  • Pomocí ikony s otazníkem vedle bodů je možné zobrazit pole pro zapsání zpětné vazby studentovi.

  • Slovní hodnocení je možné vypsat i k celému kvízu, pomocí stejné ikonky v záhlaví.

  • Ve výsledcích kvízu je pak možné publikovat skóre, aby studenti získali přístup k hodnocení a zpětné vazbě.

  • Poslední užitečnou možností je export výsledků do Excelu pomocí odkazu Otevřít v Excelu.